zaterdag 10 oktober 2009

Rules to Play by: Discussing the nature of games and Design with Marc

Marc:
Ik lees theory of fun
dus ik ben nu van mening dat alles een spelletje is 
aangezien we er gewoon van leren
en het een andere manier iis van patroonherkenning

Bram:
Dat is wel een hele brede definitie van een spel

Marc:
hij geeft niet echt een definitie van game in die eerste hoofdstukken omdat dat er in feite niet toe doet, wat voor 1 iemand een game is, is voor iemand anders keiharde werkelijkheid
en daarnaast is hij van mening dat de games misschien wel dichter bij de werkelijkheid staan dan hoe wij de werkelijkeid waarnemen
omdat ons hoofd zoveel samenvoegt in patronen etc
vind ik wel mooi om te lezen

Bram:
Mja, maar is een game niet altijd fictie?

Marc:
nee niet dus

Bram:
Of in ieder geval een fictieve representatie van de werkelijkheid?

Marc:
omdat het ene kwestie is van patronen uit de werkelijkheid
ja maar gast
wij nemen de werkelijkheid niet eens waar zoals hij is, dus hoe kanje dan in den beginne al spreken van een nonfictieve representatie van de werkelijheid
die is er niet
wij nemen de werkelijkheid ook niet waar zoals hij is, dus zou je kunnen stellen dat onze werkelijkheid ook maar een spelletje is

Bram:
Mja, misschien. Maar een spel is iets waar je vrijwillig aan deelneemt
De werkelijkheid helaas niet
(Ja, tenzij je zelfmood meerekent)

Marc:
maar dat je er vrijwillig aan deelneemt wil nog niet zeggen dat het fictief is...

Bram:
Een spel heeft een kop en een staart.

Marc:
de werkelijkheid ook

Bram:
True, maar niet vrijwillig
Ik kan een spel beginnen wanneer ik wil
En eindigen wanneer ik wil
Het leven kan ik eindigen wanneer ik dat wil
Maar niet beginnen
En ik doe niet vrijwillig mee, maar omdat ik buiten zelfmoord geen keuze heb.

Marc:
nee hoor, je doet vaak genoeg mee aan het spel van iemand anders zonder dat je daarvoor gekozen hebt. Dan neem je het alleen waar als de werkeljkeid

Bram:
Voorbeeld?

Marc:
maar die persoon kan ghoed met iets bezig zijn wat voor hem een spelletje is en voo rjou bittere ernst
voorbeeld: hoe sommige mensen met elkaar omgaan. Ik weet dat ik als kind dingen wel eens zag als een spelletjes (hoe ik dan met mijn peers omging) maar omdat mijn omgeving dat niet wist is het vervolgens voo rhen de werkelijkheid
terwijl het nog steeds een spelletje is
maar als we hier te lang op doorghaan wordt het meer filosofische kwestie

Bram:
Hahaha, ja

Marc:
en ik moet nog een hoofdstukje lezen

Bram:
Kunst is het concreet houden
Anders slacht Karel je af

Marc:
ja idd

Bram:
Want nog even 1 punt
Hoewel jij dat spel speelde, koos je er zelf voor het te beginnen, en te eindigen. Zo gauw je 'medespeler' door heeft dat jij een spel speelt, kan hij de keuze maken mee te spelen of het te beïndigen.

Bram:
Hahaha
Filosofie staat alleen altijd in de weg van een concreet debat.

Marc:
nee is niet waar, ja trouwens misschien juist wel

Bram:
Het is denk ik ook maar net hoe je Game Design ziet

Marc:
ja zeker waar

Bram:
Ik zelf zie het als een ambacht. Iets concreets.
Anderen mensen, misschien jij ook, zien het filosofischer.

Marc:
en ik geloof niet dat welke vorm van design/kunst een ambacht is. Op het moment datje vormen van kunst als ambacht gaat zien, wordt het lopende band werk (niet letterlijk natuurlijk maar ik kon geen betere term verzinnen zo snel). Maar daarnaast ben ik wel weer van mening dat je kunst als iets concreets kunt zien, iets waar je formele regels aan kunt vasthangen. maar dan moet je die regels ook wel
weer kunnen doorbreken
maja, ik ga ff verder lezen en samenvatten

Bram:
Is goed man

Marc:
misschien moeten we dit msngesprek gewoon op de blog zetten

Bram:
Maar een ambacht zie ik meer als wat jij beschrijft
Juist -geen- lopende band werk.
Maar een werkvorm waarin creativiteit en formaliteit elkaar kruisen.

Marc:
nee, lopende band werk ws ook de evrkeerde term

Bram:
Maatwerk!

Marc:
jaaaa
das wel een goeie

Bram:
Bepaalde principes zijn overdraagbaar
Maar per 'klant' moet je creatief zijn.

Marc:
maar dan wel zo dat de creativiteit ondergeschikt is aan de formaliteit

Bram:
Juist.
Een hoefsmid maakt een hoefijzer. Altijd dezelfde vorm, hetzelfde principe, maar aangepast per paard.

Marc:
idd
maar dat wil ik dus niet met games
dat is voor mij een kunstvorm

Bram:
Ik dus wel

Marc:
een manier om  me te uiten
ik ben me heel erg bewust van die formalitiet en ben heel erg bereid om me daar in te schikken olang ik hier op school zit

Bram:
Verschil in redenatie tussen creatie vanuit jezelf, en creatie voor een ander.

Marc:
ja zeker waar

Bram:
Ik rederneer vanuit het laatste. Ik heb geen boodschap
En ik wil de wereld niet verbeteren

Marc:
ikke wel
maar ook niet altijd

Bram:
Ik wil shit maken, en die shit goed maken

Marc:
soms wil ik gewoon leijpe kkleijpe shit maken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten